Wachtlijstbemiddeling: voorkom extreem lange wachttijden met Carbon

In het kort

  • De oorzaak van lange wachtlijsten: personeelstekort, stijgende zorgvraag en beperkte capaciteit in zorginstellingen.
  • Productiviteitsverlies: werknemers die langdurig ziek zijn, ervaren na hun herstel een productiviteitsdaling van wel 60%
  • Verlengd ziekteverzuim: tot 40% van de werknemers heeft te maken met langer verzuim doordat ze moeten wachten op medische zorg.
wachtlijstbemiddeling

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Wachtlijstbemiddeling is een service waarbij zorgverleners of organisaties patiënten helpen om de wachttijd voor medische of zorggerelateerde behandelingen te verkorten. Dit proces vindt vaak plaats in samenwerking met zorgverzekeraars, ziekenhuizen en andere zorginstellingen.

Het is vooral bedoeld voor patiënten die te maken hebben met lange wachttijden bij zorgaanbieders in hun directe omgeving. Via wachtlijstbemiddeling kunnen zij bijvoorbeeld worden doorverwezen naar een zorginstelling met kortere wachttijden of sneller geholpen worden door betere coördinatie tussen verschillende zorgorganisaties.

1. Snellere zorgtoegang voor medewerkers

Carbon ondersteunt aangesloten medewerkers bij het regelen van wachtlijstbemiddeling via hun zorgverzekeraar. Dit geeft hen toegang tot zowel hun eigen zorgaanbieders als zorgverleners waarmee Carbon samenwerkt, wat leidt tot meer keuzemogelijkheden en snellere zorg. Hierdoor zijn medewerkers sneller geholpen en minder lang afwezig, wat bijdraagt aan een kortere uitval op de werkvloer. Tevreden medewerkers, dankzij snelle zorg, zijn bovendien gemotiveerder en loyaler, wat zorgt voor een betere werksfeer en een lager personeelsverloop.

2. Voorsprong in een krappe arbeidsmarkt

Wachtlijstbemiddeling kan je onderscheiden van andere horecaondernemingen. Werknemers waarderen het als hun werkgever hen ondersteunt bij snelle en flexibele zorg. Door deze service aan te bieden, laat je zien dat je investeert in het welzijn van je personeel, wat resulteert in een aantrekkelijke werkplek. Dit is essentieel in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt en kan net dat extra zetje geven om talent aan te trekken.

3. Meer productiviteit en hogere omzet

Het aanbieden van wachtlijstbemiddeling verhoogt zowel de productiviteit van werknemers als de bedrijfsomzet. Werknemers die sneller zorg ontvangen, keren eerder terug op de werkvloer en dragen daarmee sneller bij aan de omzetgroei. Door een lager ziekteverzuim blijven de operationele kosten laag en blijft het bedrijf soepel draaien. Bovendien zorgt een betere gezondheid van medewerkers voor een verdere toename in productiviteit.

Met Carbon’s uitgebreide kennis en netwerk aan samenwerkingen met zorginstanties krijgt elke werknemer snel de passende hulp waardoor langer verzuim voorkomen wordt. De algemene verzuimduur wordt verkort waardoor de druk op jouw horecazaak vermindert.

Wachtlijstbemiddeling

Plan jouw afspraak in

Kom nu in contact met Carbon Arbodienst en plan een vrijblijvende afspraak in om te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen. Onze verzuimexperts zorgen voor preventief verzuim en vermindering van langdurige ziekte. Onder andere middels wachttijdbemiddeling. Verzuim management zal niet alleen de operatie verbeteren, maar ook bijdragen aan een betere klantervaring en een succesvolle horecazaak.